پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 16 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۲۳:۳۵

با هر هزینه‌ای نمی‌توان کشتی ساخت

باشگاه خبری فراساحل: با هر هزینه‌ای نمی‌توان کشتی ساخت باید واقع بینانه به مسائل نگاه کرد و نباید با عناوین جدید راه 30 ساله گذشته را تکرار کنیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: متاسفانه در کشور مرجع بیطرفی که بین کشتی‌ساز و کشتی‌دار داوری کند وجود ندارد. سازنده ادعا می‌کند که کشتی LNG می‌سازد و کشتی دار نیز ادعا می‌کند که با پتانسیل داخل یک بارج هم نمی‌توان ساخت.  مهندس حمید جمالی جمال آباد افزود: در حال حاضر کشتی کانتینری در کشتی‌سازی ایزوایکو ساخته می‌شود که 12 سال از بهره‌برداری آن گذشته است و ماشین آلات آن قدیمی شده و قطعات آن در بازار موجود نیست. این کشتی در زمان سفارش، کانتینربر بود در حالی که زمان تحویل نه فیدر و نه کانتینربر است و هم اینکه میزان آلودگی و مصرف سوخت آن بسیار بالاست و عملاً این شناور وقتی تحویل کشتی‌دار می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد. وی یادآور شد: از طرفی اگر ادعا کنیم که کشتی‌سازها نمی‌توانند کشتی بسازند، این هم درست نیست. چون ظرفیت، قابلیت و توانایی‌ها وجود دارد اما این فاصله آنقدر زیاد شده که بیشتر به اتهام زنی به یکدیگر تبدیل شده است.


مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: ما راه 30 ساله را رفته ایم اما هنوز دولت اصرار بر مالکیت و مدیریت این صنعت دارد. همزمان با کشتی‌سازی ایزوایکو کشتی‌سازی های دیگری در دنیا تأسیس شد. ایزوایکو از سوبسیدهای دولتی به وفور استفاده کرده است. باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم. اقتصاد باید توجیه داشته باشد، نه اینکه با هر هزینه‌ای بخواهیم کشتی بسازیم. وی با اشاره به اینکه در زمینه تعمیرات کشتی، هزینه تعمیر در شرکت پرشیاهرمز پایین تر از شرکت‌های تعمیرات کشتی دبی است افزود: این را می‌توان اثبات کرد. کیفیت را بالا برده‌ایم و در حال حاضر پرشیاهرمز الگوی خوبی است.  جمالی گفت: به نظر می‌رسد که با تفویض مدیران دولتی این صنعت شکوفا می‌شود. تا این نگاه و زاویه تغییر نکند، راه رفته را ادامه می‌دهیم. تجارت یک کسب وکار بسیار پر منفعت در دنیاست، مالکان کشتی را از این مزیت ساقط کرده‌ایم، اجازه نداده‌ایم که در دنیا برای این کشور اعتبار و درآمد کسب کنند. وی افزود: باید این پوسته را بشکنیم، بخش دولتی، سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده چون بخش خصوصی این توان را نداشت اما باید اجازه داد که برای بهره‌برداری، مدیریت بخش خصوصی هم وارد شود.


وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران باید اجازه دهند و مسیر را هموار کنند و از سوی دیگر باید مرجعی تعیین شود تا مشخص کند کشتی‌دارها و کشتی‌سازها کدام یک درست می‌گویند. وی خاطرنشان کرد: کمک دولت به این صنعت ایجاد زیرساخت‌ها، در اختیار گذاشتن فاینانس‌های ارزان قیمت به کشتی‌سازی‌ها و بخشودگی مالیات برای کشتی‌دارهاست. همچنین دولت باید سهام، بهره‌برداری و مدیریت را به بخش غیردولتی واگذار کند. نباید با عناوین جدید راه 30 سال گذشته را تکرار کنیم. وی در پایان سخنان خود گفت: پایه و اساس کار صنایع دریایی باید اصلاح شود. به نظر من به جای راننده، ریل‌ها باید عوض شوند. مسیری که در گذشته هم طی شد به بن بست رسیده است. باید تفکر و زاویه دید خود را اصلاح کنیم.



  کد خبر : 1189
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :